تاثیر اهداف بازاریابی بر روی تصمیمات قیمت گذاری

تاثیر اهداف بازاریابی بر تصمیمات قیمت گذاری

اهداف بازاریابی عوامل درونی هستند که بر روی تصمیمات قیمت گذاری تاثیر می گذارند. قبل از تصویب قیمت،

اهداف بازاریابی عوامل درونی هستند که بر روی تصمیمات قیمت گذاری تاثیر می گذارند. قبل از تصویب قیمت، شرکت باید در مورد استراتژی قیمت خود برای محصولاتش تصمیم بگیرد. اگر شرکت قبلاً بازار هدف خود را انتخاب و با دقت موقعیت خود را تثبیت کرده باشد؛ تدوین استراتژی قیمت گذاری نسبتاً آسان می باشد. به عنوان مثال، شرکت تویوتا برند لکسوس خود را برای رقابت با ماشین های لوکس اروپایی با هدف درآمد بیشتر توسعه داد، و قیمت بالایی ارائه داد. استراتژی قیمت گذاری عمدتاً توسط تصمیم گیری در مورد موقعیت بازار تعیین می شود.

اهداف عمومی قیمت گذاری

یک کسب و کار می تواند اهداف عمومی یا خاص بیشتری را دنبال کند. اهداف عمومی شامل: بقاء، مدیریت سهم بازار، به حداکثر رساندن سود فعلی و مدیریت کیفیت محصول می باشد. بعنوان نمونه، یک کسب و کار می تواند قیمت های پایینی را تنظیم کند تا از رقابت ناشی از ورود رقبا به بازار جلوگیری کند یا قیمت ها را در سطح رقبا تنظیم کند تا در بازار ثبات ایجاد کند.

همچنین شرکت ها می توانند قیمت ها را برای نگهداری پشتیبانی و وفاداری نمایندگان فروش یا دور ماندن از مداخله های دولتی تنظیم کند. قیمت ها می توانند برای ایجاد هیجان در مورد محصولات موجود یا جلب مشتریان بیشتر به سمت فروشندگان کاهش یابند. یا محصولی می تواند در راستای کمک به فروش سایر محصولات موجود در خط تولید شرکت، قیمت گذاری شود. بنابراین، قیمت گذاری نقش اصلی در رسیدن به اهداف شرکت ایفا می کند.

کسب و کارها می توانند از حداکثر سود فعلی به عنوان اهداف قیمت گذاری استفاده کنند. آنها ارزیابی می کنند که کدام یک از تقاضا ها و هزینه محصولات قیمت های متفاوتی خواهند داشت و قیمتی را انتخاب می کنند که حداکثر میزان جریان نقدی، سود فعلی یا بازگشت سرمایه را ایجاد می کند. سایر کسب و کار ها می خواهند مدیریت سهم بازار را به دست بیاورند. این شرکت ها برای اینکه رهبر سهم بازار شوند، باید تا آنجایی که امکان دارد، قیمت های پایینی را تنظیم کنند.

قیمت گذاری

قیمت گذاری

یک کسب و کار می تواند مدیریت کیفیت محصول را به دست آورد. در حالت عادی، این امر مستلزم اعمال قیمت بالا جهت ارائه عملکردهایی با کیفیت بالاتر و تامین هزینه بالای تحقیق و توسعه می باشد. به عنوان مثال، برند کاترپیلار به دلیل ارائه محصولات و خدمات با کیفیت تر، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از رقبا برای فروش تجهیزات ساخت و ساز سنگین هزینه دریافت می کند. A.T. Cross تنها خودکار نمی فروشد. این شرکت،  لوازم التحریر با کیفیت خود را در مدل های مختلفی و تحت اسامی مانند کلاسیک، قرن، ماتریکس، رادیان و … در حدود ۴۰۰ دلار می فروشد.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

سازمان های غیر انتفاعی و عمومی می توانند سایر اهداف قیمت گذاری را در کسب و کار خود اعمال کنند. دانشگاهی که به دنبال بازیابی بخشی از هزینه ها می باشد، باید از کمک هزینه های دولتی و عمومی استفاده کند تا هزینه های واریز نشده را پوشش دهد.

یک بیمارستان خیریه به دنبال بازیابی کل هزینه ها در تصمیم قیمت گذاری خود می باشد. یک موسسه تئاتر غیر انتفاعی ممکن است محصول خود را برای پرکردن حداکثر تعداد صندلی های سالن قیمت گذاری کند. یک آژانس امور اجتماعی بر اساس میزان درآمد مشتریان متفاوت، قیمتی تنظیم می کند که برای همه اقشار مختلف مناسب می باشد.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه