کالاها و خدمات شما از هر نوعی که باشند قطعا یکسری مصرف کننده دارند، که برای تجارت شما بسیار مهم هستند.  بنابراین نیازهای مشتریان و چگونگی جلب رضایت هرچه بیشتر آنها در پیشرفت شما نقشی اساسی دارد. در سراسر جهان روزانه تبلیغات زیادی برای جذب مشتری بیشتر در رادیو و تلویزیون، رسانه های اجتماعی، اینترنت، بنرها و کاتالوگ و… انجام میشود اما باید توجه داشت که ضامن موفقیت این تبلیغات شناخت هرچه بیشتر مصرف کنندگان است.

شناخت مشتری و نیازهایش اولین گام در مسیر افزایش فروش است. برای شناخت مشتری کافیست سوالاتی را از خود بپرسید و پاسخ ها را در کنار هم قرار دهید این سوالات شامل موارد زیر هستند.

سوالاتی که برای شناخت مشتری لازم است بپرسید؟

۱- مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟

برای تولیدکنندگان کالاها، شناخت درست و دقیق مصرف کنندگان مهم است. از لحاظ سن، جنس، موقعیت اجتماعی و… باید مشتریان خود را بشناسید. اگر مصرف کننده و مشتریان شما یک شرکت است باید نوع آن شرکت و تجارت، بین المللی بودن یا نبودن و… را در مورد شرکتی که محصولات شما را خریداری میکند بدانید.

۲- علایق و سلایق مصرف کنندگان چیست؟

شما میتوانید از طریق طرح پرسشنامه اطلاعات بیشتری از مشتریان خود بدست آورید. اطلاعاتی از قبیل: حرفه و شغل آنها، علایق آنها و…

۳- چرا مشتریان محصول شما را میخرند؟

اگر دلایل انتخاب مشتریان را بدانید به این معناست که نیازهای آنان را درک کرده اید و پس از این میتوانید نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و در صدد بهبود محصولات خود برآیید.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

۴- مشتریان چه زمانی به خرید میروند؟

مشتریان اغلب زمان خاصی را برای خرید انتخاب میکنند شما باید بدانید که مثلا مشتریان فلان کالا را چه زمانی خریداری میکنند مطلع بودن از ساعات اوج خرید به شما در بازاریابی هرچه بهتر محصولاتتان کمک خواهد کرد.

۵- مشتریان از چه روشی برای خرید محصولات استفاده می کنند؟

برخی برای خرید به فروشگاه های بزرگ مراجعه میکنند اما برخی دیگر به دلیل مشغله بسیار به خرید اینترنتی تمایل بیشتری دارند. اطلاع از نحوه

خرید مشتریان به ارائه خدمات بهتر از سوی شما کمک میکند.

۶- مشتریان معمولا چه مقدار برای خرید کالاها هزینه میکنند؟

کالایی که شما تولید و ارائه میکنید قیمتی مشخص دارد اما نکته ای که به شما در قیمت گذاری مناسب محصولتان کمک میکند، اطلاع از قیمت مورد تایید مشتریان از طریق بررسی قیمت کالاهای مشابه است. از این طریق شما موفق به تعیین قیمتی مناسب خواهید شد که پاسخگوی نیاز اکثریت مشتریان شماست.

۷- چه چیزهایی باعث افزایش میل به خرید در مشتری میشود؟

تنوع در کالاها، رنگ آمیزی، بسته بندی خوب و خیلی از عوامل دیگر وجود دارند که باعث میشوند مشتریان به سمت کالایی جذب شوند در صورتیکه از سلیقه مشتریان مطلع باشید این امکان را خواهید داشت  تا در خدمات خود تنوع ایجاد کنید یا در تولید کالاها خلاقیت به خرج دهید.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

۸- انتظار مشتریان چیست؟

این مهمترین فاکتوری است که هر تولید کننده به آن نیاز دارد. سطح انتظار مشتریان شما از کالا، تحویل آن، ضمانت و امتیاز دهی و… بسیار مهم است. اگر سطح انتظار مشتری را بدانید بهتر میتوانید کالایی متناسب با نیاز آنها طراحی کنید.

نظر مشتریان را در مورد خود بپرسید. اگر وب سایت دارید حتما نظر سنجی کنید نظر مشتریان به شما کمک میکند که بهتر از قبل باشید. برای ارتباط بهتر با مشتریان بعد از شناخت ان ها می توانید از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM استفاده کنید.

منبع : ویوان نیوز

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه