تمامی افراد از جمله مشتریان از نظر شخصیتی در چهار دسته کلی قابل تقسیم بندی اند. زمانیکه موفق به شناخت مشتری خود شوید قادر خواهید بود مکالمه یا جلسه خود را در مسیر دلخواه پیش ببرید. البته این امکان وجود دارد که هر مشتری مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما نکته ای که قصد پرداختن به آن را داریم، تبدیل تماس یا جلسه به یک تجربه خوشایند برای مشتریان است.

مشتری مهربان

این دسته مشتریان از روابط اجتماعی بسیار قوی برخوردار بوده و شدیدا نیازمند برقراری تعامل و شناخته شدن هستند. در هنگام ارائه خدمات، لحن مناسب و دوستانه تاثیر زیادی بر آنها داشته و راه نزدیکتر شدن به آنها، ابراز اشتیاق و تماس شخصی است.
با وجود احساس خوشایندی که از تعامل با آنها به شما دست میدهد اما این مشتریان اغلب بحث را عوض می‌کنند و به موضوعاتی می‌پردازند که اصلاً نیازی به بحث ندارند. به همین دلیل استفاده از لحنی با سرعت بیشتر هنگام صحبت با آنها به شما کمک خواهد کرد توجه و علاقه آنها را جلب کرده و جریان مکالمه را در مسیر درستی هدایت کنید. توجه داشته باشید که جزییات بیش از حد این افراد را خسته و بی حوصله می کند.

مشتری مطیع

این اشخاص انتظار دارند تمامی کارها مطابق برنامه پیش رود. آن‌ها قوانین و توجه را ترجیح داده و از شما انتظار ارائه خدماتی دقیق و منظم را دارند. این مشتریان تحلیل‌گر، ایده‌آل‌گرا و شکاک هستند. از اینرو به منظور اثبات گفته های شما، دست به تحلیل این اطلاعات خواهند زد.
بنابراین سعی کنید هنگام برقراری ارتباط با آنها از لحنی صریح و سنجیده استفاده کرده و واقعی و بسیار دقیق سخن بگویید؛ هم چنین در طول مکالمه از تن صدای کنترل‌شده‌ای استفاده کنید چرا که آن‌ها از کمال‌گرایی شما و بیان جزئیات دقیق خشنود خواهند شد.

مشتری متفکر

این شخص بسیار صبور، موافق و منطقی است و در صورت رضایت کاملاً وفادار. آن‌ها آرامش را دوست دارند و درباره نحوه عملکرد اشیاء کنجکاو هستند.
در ارتباط با این مشتریان، با لحنی آرام سخن گفته و اطلاعات را به ترتیب و گام به گام به آن‌ها ارائه کنید. مشتریان متفکر، اکثر جمعیت مشتریان را تشکیل می‌دهند.

مشتری مدعی

این فرد نتیجه محور است و نیازهای خود را علناً اعلام می‌کند، به همین دلیل جزئیات برای آنها کمترین اهمیتی ندارد.
چنانچه در برآورده ساختن نیازهایشان موفقیتی کسب نمایید، رضایت خود را نشان خواهند داد اما خدا نکند که نیازهایشان برآورده نشود؛ در این صورت خود را برای یک بحث و جدل واقع آماده کنید.
به افکار این مشتریان توجه کرده و  از لحن صدای قوی، سریع و مناسب استفاده نمایید تا آن‌ها را متقاعد نمایید. به این ترتیب آنها احساس خواهند کرد که شما در جهت رفع مشکلاتشان تلاش می کنید.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

🔺 در پایان باید توجه داشته باشید که پیش از شناخت مشتریانتان می بایست شناخت کاملی از شخصیت خود پیدا کنید، چرا که تنها در این صورت است که می توانید روشی مناسب برای پاسخگویی به نیاز مشتریانتان را پیدا کرده و در مواجهه با موارد خاص آرامش خود را حفظ نمایید.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه