میکرو مارکتینگ و ماکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ و ماکرو مارکتینگ

ماکرو مارکتینگ چیست؟ میکرو مارکتینگ چیست؟ همانطور که در مقاله ( بازاریابی میکرو ” Micromarketing ” چیست؟ ) توضیح

ماکرو مارکتینگ چیست؟ میکرو مارکتینگ چیست؟ همانطور که در مقاله ( بازاریابی میکرو ” Micromarketing ” چیست؟ ) توضیح دادیم، میکرو مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی است که گروه کوچکی از مشتریان بسیار هدفمند را هدایت می کند. میکرو مارکتینگ عموماً توسط کسب و کارهای کوچکی استفاده می شود که منابع محدودی دارند و می خواهند با محصولات، قیمت ها و تبلیغات بسیار هدفمند به مشتریان خود دستیابی داشته باشند. میکرو مارکتینگ ( بازاریابی خرد ) همچنین توسط شرکت های بزرگی استفاده می شود که بخش های کاملی برای پایگاه مشتری خود توسعه داده اند.

میکرو مارکتینگ ( بازاریابی میکرو )

میکرو مارکتینگ ( بازاریابی میکرو )

۹ مدل  میکرو مارکتینگ ( بازاریابی خرد )

  1. میکرو مارکتینگ محل

کسب و کاری که برای افرادی در یک شهر یا محله خاصی بازار درست می کند.

  1. میکرو مارکتینگ ارتباطات

بازاریابی برای افرادی که می شناسید. به عنوان مثال، یک مشاور، خدماتی به  مخاطبین حرفه ای که از طریق برگزاری یک دوره آموزشی وارد سیستم شده اند، ارائه می دهد.

  1. میکرو مارکتینگ عنوان شغلی

عموماً در فروش های B2B  یک عنوان شغلی خاص مانند مدیر فناوری اطلاعات یا مدیر ارشد بازاریابی مورد هدف قرار می گیرد.

  1. میکرو مارکتینگ صنعت

فروش به کسب و کار ها در یک صنعت خاص. به عنوان مثال، یک شرکت بیمه که محصولی برای قایق ماهیگیری تجاری طراحی می کند.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان
  1. میکرو مارکتینگ سایز

شرکت های هدفمند سایز خاصی دارند. به عنوان مثال، یک پکیج نرم افزاری کسب و کار بزرگ ممکن است تنها برای چندین صد شرکت در هر منطقه مقرون به صرفه باشد.

  1. میکرو مارکتینگ نیازهای مشتری

پیشنهاد محصولات و خدمات به مشتریان با نیازهای منحصر بفرد. به عنوان مثال، یک محصول بیمه برای طرفداران افراطی ورزش

  1. میکرو مارکتینگ وفاداری برند

هدف قرار دادن طرفداران وفادار یک برند، محصول یا خدمات خاص با پیشنهادات خاص

  1. میکرو مارکتینگ بازیابی مشتری

تلاش برای برنده شدن و بازگرداندن مشتریان ناراضی یا از دست رفته با پیشنهادات ویژه

  1. میکرو مارکتینگ حساسیت قیمت

هدف قرار دادن مشتریان که به طرز غیر منتظره ای حساس و بی تفاوت به قیمت هستند. به عنوان مثال، سیستم پنل خورشیدی به دنبال مشتریانی می باشد که طرفدار پنل های خورشیدی می باشند و بودجه خوبی برای این طرح دارند.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

 

ماکرو مارکتینگ ( بازاریابی کلان ) و تفاوت آن با میکرو مارکتینگ

ماکرو مارکتینگ چیست؟

محصولاتی وجود دارند که به نظر می رسد برای یک مصرف کننده سفارشی سازی شده و سایر محصولات، آنهایی هستند که برای انبوه مردم ساخته شده اند. محصولاتی که برای توده مردم ساخته شده اند از یک استراتژی ماکرو مارکتینگ بهره می برند.

فرض کنید شما اخیراً در یک شرکت لوازم آرایشی-بهداشتی مشغول به کار شده اید. شرکت ارتباط خوبی با تولیده کننده دارد. مرحله بعد تعیین این است که چگونه فروش افزایش یافته و به فروش انبوه برسد. شما تصمیم گرفته اید که به سمت ماکرو مارکتینگ ( بازاریابی کلان ) بروید.

استراتژی ماکرو مارکتینگ ( بازاریابی کلان )

ماکرو مارکتینگ بر روی اکثریت مشتریان متمرکز شده است تا افراد. هدف آن تعیین نحوه دستیابی به بازار انبوه می باشد. بدین ترتیب، شرکت ها بر روی تبلیغات، ویژگی های محصول، در دسترس بودن در فروشگاه ها و بسته بندی متمرکز شده اند.

تبلیغات

چگونه می توانید به بزرگترین مخاطب ممکن دست یابید؟ آیا تبلیغاتی وجود دارد که بتواند تاثیر بیشتری در مشتریان داشته باشد؟ شرکت های دیگر برای ترویج محصولات خود چه تدابیری اندیشیده اند؟ شرکت شما می تواند از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ استفاده کند. با قرار دادن محصولات در وب سایت های مشهور می توانید مشتریان جهانی را جذب کنید.

ویژگی های محصول

آیا گرایش های جدیدی در جامعه وجود دارد؟ محصول شما چگونه خواسته ها و نیازهای جامعه را بصورت کلی برآورده می سازد؟ این ویژگی ها باید تمرکز اصلی باشند. به عنوان مثال، شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی از موادی استفاده می کند که جامعه به دنبال آن می باشد. به علاوه، شما روش هایی برای کاهش هزینه ها از طریق ایجاد مشارکت با مراکز بازیافت برای بسته بندی پیدا کرده اید. این ویژگی ها باید همان مواردی باشد که مشتریان درباره محصول شنیده اند.

دسترسی در فروشگاه ها

کدام فروشگاه ها محصولات شما را ارائه می دهند؟ آیا محصولات را به اندازه تقاضاهای مشتریان عرضه می کنید؟ آیا فروشگاه های معتبر و مناسبی محصولات شما را ارائه می دهند؟ به عنوان مثال، شما باید در نظر بگیرید که اکثر مخاطبان محصول آرایشی و بهداشتی شرکت شما چه کسانی هستند؟ اگر محصول نسبت به رقبا در براکت قیمت بالاتری قرار دارد، احتمالاً نمی خواهید محصول خود را در فروشگاهی بگذارید که اقلامی با قیمت های پایین تر دارد. در عوض، محصول خود را در فروشگاهی قرار دهید که مشتریان بر روی کیفیت متمرکز شده اند نه قیمت. این فروشگاه را مجهز نگه دارید و آن را با تبلیغات آماده فروش کنید.

بسته بندی

آیا بسته بندی شما مشتری را جذب می کند؟ آیا ویژگی هایی که اکثر جامعه به دنبالش هستند را نمایش می دهد؟ شرکت لوازم آرایشی به نمایش این حقیقت احتیاج داردکه محصولاتش طبیعی و دوستار محیط زیست می باشد.

میکرو مارکتینگ در مقابل ماکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ، فعالیت هایی شرکت های حقیقی را مد نظر می گیرد- چگونه آنها نیازهای مشتریان را برآورده می سازند و چگونه محصولات آنها به دست مشتری می رسد بخش قابل توجهی از میکرو مارکتینگ تحقیق برای درک نیازهای مصرف کننده اساسی می باشد، به همین دلیل نیازی به متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصولاتی که احتیاج ندارند نمی باشد. برآورده کردن این نیازها مستلزم چهار P ( محصول، موقعیت، تبلیغات و قیمت) می باشد. بازاریابی به دنبال ایجاد روابط مشتری مستحکم  به منظور حفظ تکرار کسب و کار به نفع شرکت است.

ماکرو مارکتینگ

ماکرو مارکتینگ مطالعه نحوه توزیع محصولات و خدمات در میان مردم می باشد. به جای اینکه ماکرو مارکتینگ تنها به دنبال اقتصاد عرضه و تقاضا باشد، تاثیر اجتماعی مشکلاتی از قبیل تبلیغات، آلودگی و عدم استفاده درست از منابع را در نظر می گیرد.  Perreault و McCarthy هشت فعالیتی که عملکردهای جهانی ماکرو مارکتینگ را مشخص کرده اند: خرید، فروش، انتقال، ذخیره، استاندارد سازی و رتبه بندی، تامین مالی، ریسک پذیری و به اشتراک گذاری بازار. مردم این عملکرد را برای ارائه محصولات و خدماتی استفاده می کنند که جامعه می خواهد. در یک دنیای ایده ال، این عملکردها برای به حداکثر رساندن استفاده مردم از منابع و به حداقل رساندن ضایعات و آسیب های زیست محیطی اجرا می شوند.

تفاوت میکرومارکتینگ و ماکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ مرکز نیازهای شرکت می باشد. بقاء یک هدف میکرو می باشد، که با ایجاد فروش بیشتر، سود دهی و اشتراک بازار توسط شرکت محقق می شود. ماکرو مارکتینگ بر روی نیازها و اهداف جامعه بصورت کلی متمرکز شده است. مانند دستورالعمل اقتصادی، ماکرو مارکتینگ با رفاه جامعه درگیر است، به دنبال نیازها و منابع می گردد. بقای جامعه مشکل ماکرو می باشد. فراتر از بقاء نیاز به ارتقای استاندارد نحوه زندگی و به حداکثر رساندن رضایت مشتری می باشند.

دو راهی

میکرو مارکتینگ شرکت ها را در تضاد با اهداف ماکرو مارکتینگ قرار می دهد. فعالیت هایی که در سطح میکرو انجام می شود شاید برای توجیح سطح ماکرو سخت باشد. به عنوان مثال، یک بودجه تبلیغ بزرگ برای به بازار عرضه کردن یک محصول طراحی، احساس خوب و عالی در سطح میکرو ایجاد شد اما احتمالاً منجر به هدر رفتن منابع در سطح ماکرو می شود. به علاوه، تقاضای عموم مردم برای دور انداختن بسته بندی پلاستیکی و اقلام یکبار مصرف در سطح میکرو برآورده می شود اما در سطح ماکرو بی فایده می باشد. در حالی که دوگانگی واضح به نظر میرسد، این سوال پیش می آید که چه کسی آنچه بی فایده است را تعیین می کند؟ اگر به حداکثر رساندن رضایت مشتری هدف ماکرو باشد، یافتن  مشتریانی با آنچه آنها می خواهند تقریباً بی فایده به نظر می رسد.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه