کاهش هزینه های تبلیغات گوگل

کاهش هزینه تبلیغات گوگل با 4 ترفند ساده

کاهش هزینه تبلیغات گوگل به چه روشی انجام می شود؟ موفقیت در تبلیغات آنلاین و جذب مشتری جدید

کاهش هزینه تبلیغات گوگل به چه روشی انجام می شود؟ موفقیت در تبلیغات آنلاین و جذب مشتری جدید هدفی است که اکثر کسب‌وکارها به دنبال آن هستند. هرچه ترافیک هدفمندی که به سمت سایت ما می‌آید بیشتر باشد مشتریان بالقوه هم بیشتر خواهند بود. تبلیغات در گوگل یک روش جذاب و سریع برای هدایت مشتریان هدف به سمت سایت است. سایت تان در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود و به ازای هر کلیک کاربران، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید.

این روزها با افزایش ناگهانی و شدید قیمت دلار این قصه شیرین کمی تلخ شده است و وقتی دردناک‌تر می‌شود که برخی کلیک‌ها توسط کاربرانی که هدف ما نیستند هدر می‌رود. طبیعی است در این بحبوحه به دنبال راهی باشید که از هزینه‌هایی که می‌کنید نهایت بهره‌وری را داشته باشید.

در همین راستا، روش‌های حرفه‌ای که به کاهش هزینه تبلیغات در گوگل کمک می‌کنند را برشمرده‌ایم. هدف ما این است با هزینه‌ای که صرف می‌کنیم بتوانیم به مشتریانی برسیم که از ما خرید کنند و وفادار بمانند.

قیمت تبلیغات در گوگل به چه مواردی وابسته است؟

در سرویس گوگل ادز نمایش تبلیغات در صفحه نتایج گوگل بر اساس روش پرداخت به ازای هر کلیک (cpc) است؛ یعنی اساس کار، کلمات کلیدی است که شما پیشنهاد می‌دهید. هزینه تبلیغات در گوگل با توجه به دو عامل میزان محبوبت کلمات کلیدی و ارتباطشان به ازای هر کلیک متفاوت می‌شود. منظور از ارتباط یعنی نوع محصولات یا خدماتی که در حال تبلیغ آن‌ها هستید، حوزه فعالیت و موقعیت مکانی‌تان.

اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین بهینه در گوگل ادز را دارید، با مدیریت صحیح و آشنایی با روش­های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل می‌توانید به هدف خود برسید. به‌طوری‌که این کمپین‌ها برای کاربرانی که با بودجه کم قصد بهره‌برداری بیشتری دارند مفید و مقرون‌به‌صرفه باشد و با نرخ بازگشت سرمایه بالاتری روبه‌رو باشید.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

روش‌های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل

پیشنهادات پایین‌تر

پایین آوردن تعداد پیشنهادات، اصلی‌ترین روش کاهش میانگین CPC کمپین‌های گوگل ادز است. با کاهش پیشنهادات، CPC کمتری به گوگل پیشنهاد می‌دهید تا با هر کلیک از کمپین شما دریافت کند.

اگر در رقابت صفحه اول گوگل در رتبه‌های یک تا سه بودید و در حال حاضر با کمبود بودجه مواجهه شده‌اید، پیشنهادات خود را کاهش دهید؛ زیرا پیشنهادات کمتر به معنی میانگین CPC پایین‌تر است. ممکن است جایگاه شما اندکی کاهش یابد، ولی همچنان می‌توانید با بودجه یکسان کلیک‌های بیشتری داشته باشید و بتوانید تبلیغات خود را در مدت‌زمان بیشتری نشان دهید.

اگر می‌خواهید میزان پرداخت هر کلیک را کنترل کنید، باید CPC را به‌صورت دستی تغییر دهید یا از Target CPA یا Target ROAS به‌عنوان استراتژی پیشنهاد خودکار استفاده کنید. شما می‌توانید پیشنهادتان برای کلمات کلیدی را کاهش دهید و همچنان در نتایج صفحه جستجو، موقعیت بالایی داشته باشید. به مثال زیر دقت کنید:

گوگل ادز

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

همان‌طور که می‌بینید، این کلمه کلیدی پیشنهادی بالاتر از حد دارد تا در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرد و شما می‌توانید پیشنهاد را پایین بیاورید و همچنان در رقابت بمانید.

نکته: به خاطر داشته باشید که پیشنهادات دستی به‌خودی‌خود کاری از پیش نمی‌برد. شما باید در کنار آن نحوه عملکرد کمپین، گروه‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی را کنترل و تنظیم کنید.

تغییر رویکرد کلمات کلیدی برای دستیابی به CPC پایین‌تر

1. تغییر کلمات کلیدی جدید:

فرض کنید مشغول ساخت کمپین تبلیغاتی برای یک فروشگاه هستید که رقابت سختی را هم پیش رو دارد. شما یک کسب‌وکار کوچک و تازه‌کار هستید که توانایی پرداخت بودجه هنگفت گوگل ادز را ندارید. در اینجا برای کاهش هزینه تبلیغات در گوگل می‌توانید تحقیقات دوباره در حوزه کلمات کلیدی انجام دهید. یک ابزار خوب برای یافتن کلمات کلیدی جایگزین و با هزینه پایین‌تر، گوگل پلنر است.

روش‌های تغییر کلمات کلیدی با گوگل پلنر

روش 1: همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانید کلیدواژه اصلی خود را برای دریافت ایده های دیگر وارد کنید. سپس نتایج را بر اساس میزان رقابت فیلتر کنید تا کلمات کلیدی با رقابت کمتر و درنتیجه هزینه کمتر پیدا کنید.

تغییر کلمات کلیدی

روش 2: فیلتر در Keyword Planner است، اما این بار با استفاده از ستون پیشنهادات (page bid) کلمات کلیدی را بر اساس هزینه تخمین cpc از کم به زیاد فیلتر کنید.

2. استفاده از کلمات کلیدی Long Tail

اگر برای یک صنعت کاملاً رقابتی تبلیغ می‌کنید، CPC برای کمپین شما بسیار گران است. در این حالت، به‌جای استفاده از کلمات کلیدی با رقابت و هزینه بالا از کلمات کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید. کلمات کلیدی طولانی امتیاز کیفی (Quality Score) بالاتری دارند و امتیاز کیفی بالاتر مؤثرترین روش در کاهش میانگین CPC و حفظ میانگین است.

نکته: نحوه رتبه‌بندی تبلیغات در گوگل بر اساس حاصل‌ضرب حداکثر پیشنهاد cpc در امتیاز کیفی (Quality Score) به دست می‌آید. درنتیجه، یک کلمه کلیدی Long Tail با امتیاز کیفی بالاتر برای کمپین شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و کمک می‌کند CPC کلی خود را کاهش دهید.

نکته: هنگام افزودن کلمات کلیدی طولانی (long tail)، مطمئن شوید که حجم جستجو کافی دارند زیرا حتی اگر 10/10 امتیاز کیفیت داشته باشند، اگر به‌عنوان جستجوی کم نیز برچسب خورده باشند، هیچ فایده‌ای برای کمپین نخواهند داشت.

3. از مترادف‌های مختلف استفاده کنید

یک کلمه کلیدی بسته به ساختار کمپین و صنعتی که در آن رقابت می‌کنید، ممکن میانگین cpc متفاوتی داشته باشد.

در این حالت برای کاهش هزینه تبلیغات در گوگل می‌توانید کمپین خود را با گروه‌های مختلف تنظیم کنید و کلمات کلیدی یکسان را در حالات متفاوت تست کنید. یا حتی می‌توانید کمپین‌های جداگانه‌ای ایجاد کنید و کلمات کلیدی مختلف تست شوند.

اگر نگران گران بودن برخی از کلمات کلیدی هستید، می‌توانید آن‌ها را با campaign paused در Google Ads بارگذاری کنید و تخمین قیمت پیشنهادی را مشاهده کنید تا ایده‌ای با میانگین cpc کمتر برای استفاده از کلمات کلیدی مشخص پیدا کنید.

نکته: هزینه کلمات دقیق بسیار بیشتر از حالت پراکنده است و در این حالت شما می‌توانید به‌جای کلمات دقیق exact از حالت پراکنده board استفاده کنید تا میانگین cpc خود را کاهش دهید.

مترادف‌های مختلف

نکته مهم: اگر از این روش استفاده می‌کنید، حتماً لیست کاملی از کلمات کلیدی منفی برای فیلتر ترافیک بی‌ربط وارد کنید. در حالت گسترده board ترافیک جذب‌شده بالاتر خواهد بود که با فیلتر موارد منفی ناخواسته را حذف می‌کنید.

امتیاز کیفی خود را بهبود دهید

یکی از روش های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل بهبود امتیاز کیفی یا (Quality Score)  است. امتیاز کیفی ارتباط مستقیمی با موفقیت PPC دارد. با بهینه‌سازی امتیاز کیفی، می‌توان عملکرد کمپین را بهبود و هم‌زمان هزینه کلیک را کاهش داد.

امتیاز کیفی بالاتر به این معنی است که گوگل کلمات کلیدی و تبلیغات شما را بهترین گزینه برای مشتریانی که به دنبال آن سرویس یا محصول هستند می‌داند و با کلیک‌های ارزان‌تر به شما پاداش می‌دهند.

1. تبلیغات خود را مرتبط‌تر کنید

کمپین تبلیغاتی مرتبط بخشی از فرمولی است که گوگل برای تعیین امتیاز کیفی کلمات کلیدی شما استفاده می‌کند. برای اطلاع از میزان ارتباط تبلیغاتتان، به برگه کلمات کلیدی بروید و سپس بر روی speech bubble هر کلمه کلیدی حرکت کنید تا از میزان ارتباط مطلع شوید.

یک روش خوب برای بهبود ارتباط تبلیغات در گوگل این است که کلمات کلیدی‌تان را در گروه تبلیغاتی (ad group) و بخش عنوان و توضیحات تبلیغ قرار دهید تا مطمئن شوید که صفحه فرودتان بیشترین ارتباط را با کلمه کلیدی دارد.

2. از صفحات مختلف فرود استفاده کنید

فرض کنید تبلیغات خوب و مرتبطی ایجاد کرده‌اید و از طرف گوگل «بالاتر از متوسط» برچسب‌گذاری شده‌اید، احتمالاً می‌توانید با صفحه فرود مناسب تبلیغاتتان را بهبود دهید.

برای ساخت صفحه فرود مناسب، حالات مختلف را امتحان کنید تا حالت بهینه را پیدا کنید. سعی کنید صفحه فرودتان شامل کلمات کلیدی تبلیغاتتان، یا برخی ویژگی‌هایی که در تبلیغ برجسته کرده‌اید، باشد.

با صفحه فرود بهتر و افزایش میزان ارتباط، امتیاز کیفی کلمات کلیدی در گروه تبلیغات بهبودیافته و درنتیجه میانگین CPC کاهش می‌یابد.

3. گروه‌های تبلیغاتی کاملاً مرتبط ایجاد کنید

گوگل ارتباط را درک می‌کند، پس ایجاد لیست‌هایی با کلمات کلیدی دقیق و گروه‌های تبلیغاتی معمولاً از بهترین روش‌هایی راه‌اندازی کمپین و دستیابی به یک امتیاز کیفی خوب است.

بر اساس نوع کسب‌وکارتان و دسته‌بندی محصولات و خدمات سایتتان باید کلمات کلیدی و گروه‌های تبلیغاتی خود را ساختار دهید. مثلاً اگر فروشگاه آنلاین رایانه و تجهیزات رایانه‌ای دارید، برای هر نوع رایانه‌ای که در وب‌سایت خود می‌فروشید، گروه‌های تبلیغاتی جداگانه ایجاد کنید. کلمات کلیدی بسیار مرتبط ایجاد کرده و بهترین صفحه فرود ممکن را برای هر گروه تبلیغاتی در وب‌سایت خود انتخاب کنید.

با چنین روندی، مطمئناً برای کلمات کلیدی امتیاز کیفی عالی و درنتیجه میانگین CPC کمتری کسب خواهید کرد.

4. پیشنهادات را بر اساس مکان‌، نوع دستگاه‌ تنظیم کنید.

هر بازاریاب هوشمند می‌داند که پیشنهادات فراتر از کلمات کلیدی هستند و برای کاهش هزینه تبلیغات در گوگل می تواند از این راهکارها بهره ببرد. فاکتورهای مانند:

  • کدام روزها بیشترین ترافیک وجود دارد.
  • کدام ساعت از روز تبدیل بیشتر است.
  • از چه دستگاهی بیشتر استفاده می‌شود.
  • کدام مکان ترافیک باکیفیت بالاتری ایجاد می‌کند

اهمیت دارند. برای کاهش CPC، تبلیغ‌کنندگان باید همیشه این اطلاعات را در نظر بگیرند. به‌عنوان‌مثال، اگر متوجه شوید که یک روز خاص در هفته فقط کلیک ایجاد می‌کند و هیچ فروشی ندارد، می‌توانید تبلیغات خود را در آن تاریخ یا روز هفته متوقف کنید. از طرف دیگر، تبلیغات در روزهایی که هم کلیک‌های هدفمند تولید می‌کنند و هم فروش، بیشتر دیده می‌شوند و نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهد.

در مورد دستگاه‌ها مطالعات نشان داده‌اند که تلفن‌های همراه وسیله‌ای پیشرفته برای کاربران هستند پس آن را جدی‌تر بگیرید.

نرخ کلیک کردن توسط دستگاه و پلتفرم

چطور مشتریانی که با تبلیغات گوگل جذب کرده‌ایم را نگه‌داریم؟

تا اینجا روش های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل آشنا شدید و با تبلیغات بهینه توانسته‌اید ترافیک هدفمند را به سمت سایتتان روانه کنید؛ اما آیا این ترافیک و کلیک‌ها نهایتاً برای شما درآمدی را به دنبال خواهد داشت؟ جواب ساده است، اگر بدون استراتژی عمل کنید تمام هزینه‌های خود را دور ریخته‌اید.

کاربری که وارد سایت شما می‌شود باید نیازهای خود را بیابد، بتواند به شما اعتماد کند و در انتها خرید خود را نهایی کند. برای این کار شما به ابزاری مانند سیستم crm نیاز دارید تا در تمام مراحل بتوانید با مشتری همراه شوید. روی نقش crm در تبلیغات حساب کنید. ابزار بررسی سفر مشتری و قیف فروش در گام اول و جلب اعتماد با خدمات پس از فروش و تضمین یک ارتباط بدون تأخیر ،ترس­ های مشتری برای خرید از سایت شما را کاهش می‌دهد.

مشتری که از روند کار با شما رضایت دارد پس از مدتی به مشتری وفادار تبدیل می‌شود و با خریدهای مکرر و معرفی به آشنایانش، فروش سایت شما را تا 25 درصد افزایش می‌دهد. البته کاربرد نرم افزار crm برای کسب‌وکار شما به این موارد محدود نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این خصوص با کارشناسان ما در زمینه خرید crm در ارتباط باشید.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه