هوش تجاری، OLTP و OLAP

هوش تجاری ، OLTP و OLAP چیست؟

هوش تجاری (BI) چیست؟ هوش تجاری (BI) به تکنولوژی ها، اپلیکیشن ها و شیوه های جمع آوری، یکپارچه

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری (BI) به تکنولوژی ها، اپلیکیشن ها و شیوه های جمع آوری، یکپارچه سازی، تحلیل و نمایش اطلاعات کسب و کار اشاره می کند. این ابزار اطلاعات خام را به اطلاعات معنی دار تبدیل می کند و باعث سودآوری برای کسب و کار شما می شود.

شما براحتی می توانید نرم افزار CRM پارس ویتایگر را با ابزارهای هوش تجاری ادغام کنید و از اطلاعات کامل تری که در اخیتار شما قرار میگیرد، بهترین استفاده را ببرید.

هوش تجاری

هدف هوش تجاری (BI) چیست؟

هدف هوش تجاری، پشتیبانی از تصمیم گیری بهتر برای کسب و کار می باشد و اساساً، سیستم های هوش تجاری، سیستم های پشتیبان تصمیم گیری داده محور (DSS) می باشند. گاهی اوقات از هوش تجاری به جای کتاب ها، ابزارهای گزارش دهی و پرس و جو و سیستم های اطلاعات منحصر بفرد استفاده می شود.

هدف هوش تجاری چیست؟

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

اهمیت ابزارهای هوش تجاری و راه حل های نرم افزاری

سیستم های هوش تجاری دیدگاه های قبلی، فعلی و آتی عملیات کسب و کار را ایجاد می کنند و اکثراً از داده هایی استفاده می کنند که در پایگاه داده ها یا انبار داده ها جمع آوری شده اند و گاهی اوقات هم، با داده های عملیاتی کار می کند. عناصر نرم افزار از گزارش دهی، تحلیل تعاملی و چند بعدی داده ها و نمودارها، تجسم داده ها و داده کاوی آماری پشتیبانی می کنند.

اپلیکیشن ها از منابع فروش، تولید، مالی و سایر منابع داده های کسب و کار برای اهداف مدیریت عملکرد کسب و کار پشتیبانی می کنند. اطلاعات، اغلب درباره سایر شرکت هایی که به عنوان معیار در صنعت مشابه شناخته شده اند، جمع آوری می شوند.

هوش تجاری

روندهای هوش تجاری

در حال حاضر سازمان ها مشاهده می کنند که داده ها و محتوا نباید جدا از مدیریت اطلاعات در نظر گرفته شوند، و باید در یک رویکرد سازمانی یکپارچه مدیریت شوند. مدیریت اطلاعات سازمان، هوش تجاری و مدیریت محتوای سازمان را به همراه دارد.

هم اکنون سازمان ها در حال حرکت به سمت هوش تجاری کاربردی می باشند که توسط تامین کنندگان استفاده و پیگیری می شود. در زمان قدیم، تامین کنندگان هوش تجاری، تنها راس هرم را در نظر می گرفتند. اما امروزه با تغییر الگو، هوش تجاری سلف سرویس را به سمت پایین هرم هدایت می کنند.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

هوش تجاری سلف سرویس (SSBI)

هوش تجاری سلف سرویس (SSBI) شامل سیستم های کسب و کار و تحلیل داده هایی می شود که به کاربر نهایی کسب و کار اجازه دسترسی به اطلاعات سازمان بدون دخالت مستقیم IT را می دهد. هوش تجاری سلف سرویس به کاربران نهایی این قابلیت را می دهد تا بدون نیاز به مهارت فنی از داده های خود بیشتر استفاده کنند.

این راه حل ها معمولاً برای انعطاف پذیری و آسان کردن فرایندها ایجاد می شوند تا کاربران نهایی بتوانند به تنهایی مراحل تحلیل ، تصمیم گیری، برنامه ریزی و پیش بینی را بر روی داده ها اعمال نمایند. بعنوان نمونه شرکت هایی مانند تکنولوژی های پاریس، هوش تجاری را به یک ابزار یکپارچه و آسان برای سایر ابزارهای کاربر نهایی مانند اکسل، اکسس، مرورگر وب و سایر تامین کنندگان تبدیل می کند.

هوش تجاری سلف سرویس

تفاوت OLAP و OLTP چیست؟

می توانیم سیستم های IT را به انواع تراکنشی (OLTP) و تحلیلی (OLAP) تقسیم کنیم.

OLTP چیست؟

سیستم پردازش تراکنش آنلاین و یا به اختصار OLTP.

برای پردازش داده‌هایی انجام می‌شود که نیاز به تحلیل خاصی ندارند و تراکنش‌ها نقش اصلی و اساسی را ایفا می‌کنند. در واقع به مجموعه ای از سیستم ها که عملیات مبتنی بر تراکنش را انجام می دهند گفته می شود.

البته منظور از تراکنش، تراکنش در پایگاه داده است و آن را با تراکنش بانکی اشتباه نگیرید.

توسط تعداد زیادی از تراکنش های کوتاه آنلاین (افزودن، بروز رسانی، حذف) مشخص شده است. تاکید اصلی برای سیستم های OLTP بر روی اعمال فرآیند های پرس و جوی سریع، حفظ کامل داده ها در محیط های دارای دسترسی های متفاوت و میزان موفقیت که بر طبق تعداد تراکنش ها در ثانیه اندازه گیری می شود، می باشد.

داده ها در پایگاه داده OLTP بصورت جامع و به روز می باشند، و طرح مورد استفاده برای ذخیره پایگاه داده تراکنشی، مدل ورود داده (معمولا از فرم سوم نرمال سازی(۳NF) استفاده می شود) می باشد.

OLAP چیست؟

سیستم های پردازش تحلیلی آنلاین و یا به اختصار OLAP.

دسته‌ای از سیستم‌ها می‌باشد که کار تحلیل داده‌ها را با توجه به مکعب‌های داده و داده‌های تجمیع شده انجام می‌دهد و بیشتر به درد تحلیل می‌خورد.

+ توسط حجم تقریبا کمی از تراکنش ها مشخص می شود. کوئری ها اغلب بسیار پیچیده و انبوه می باشند. باید توجه داشت که برای سیستم های OLAP، زمان پاسخ، معیار مناسبی است. اپلیکیشن های OLAP بطور گسترده توسط تکنیک های داده کاوی استفاده می شوند. در پایگاه داده ها OLAP داده های قبلی جمع آوری شده و در طرح های چند بعدی ذخیره می شوند (معمولا طرح ستاره می باشد).

مقایسه OLAP و OLTP

بطور کلی می توانیم فرض کنیم که سیستم های OLTP داده های مرجع را برای انبار داده ها فراهم می کنند، در حالیکه سیستم های OLAP به تحلیل داده ها کمک می کنند.

در OLTP، بطور معمول سیستم های اطلاعاتی کاربرد های مبتنی بر تراکنش ها را آسان و مدیریت میکنند. واژه “تراکنش” دو معنی متفاوت دارد اما در حوزه کامپیوتر و یا تراکنش داده ها،نشان دهنده تغییرات اتمیک است.

هم چنین OLTP برای مواقعی که سیستم بلافاصله به درخواست کاربر پاسخ می دهد نیز کاربرد دارد. اهداف اصلی OLTP، در دسترس بودن ، سرعت ، همزمانی و بازیابی هستند.

منبع: ویکی پدیا

OLTP-OLAP

OLTP-OLAP

OLAP OLTP

پنتاهو (Pentaho) یک شرکت نرم افزاری در زمینه هوش تجاری می باشد که نرم افزار ” تحلیل کسب و کار پنتاهو” را ارائه می دهد. این نرم افزار یک محصول اپن سورس می باشد که یکپارچه سازی داده، خدمات OLAP، گزارش دهی، ایجاد داشبورد، داده کاوی و قابلیت های ETL (استخراج، تبدیل و بارگذاری) را ارائه می دهد.

پنتاهو شدیداً داده ها را با تحلیل کسب و کار در یک پلت فرم مدرن یکپارچه سازی کرده است. این پلت فرم مدرن کاربران IT و کسب و کار را برای دسترسی، مشاهده، و کشف آسان تمام داده هایی که بر روی نتایج کسب و کار تاثیر می گذارند گرد هم می آورد. شما می توانید از این نرم افزار به عنوان مجموعه کامل یا اجزاء منحصر به فردی استفاده کنید که به عنوان درون سازمانی در ابر یا on-the-go (موبایل) قابل دسترس می باشد.

پنتاهو کتل (Pentaho Kettle) به کاربران IT و توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به داده های تمام منابع دسترسی داشته و آنها را یکپارچه سازی نموده و به اپلیکیشن های کسب و کار خود منتقل نمایند.

ویژگی های این نرم افزار

  • دسترسی به داده ها و ETL (کتل)
  • گزارش دهی
  • کشف و تحلیل داده ها (OLAP)
  • داشبورد ها و تجسم داده ها
  • پلت فرم پنتاهو
  • قابلیت های کلان داده ها
  • گزارش دهی جاسازی شده
  • موتور OLAP جاسازی شده
  • داده کاوی

می توان هوش تجاری را با نرم افزار CRM نیز یکپارچه سازی کرد. در مقاله های بعدی به تفصیل در این باره توضیح داده ایم.

برای مشاهده دمو نرم افزار پارس ویتایگر کلیک کنید.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه