هوش تجاری

فواید نرم افزار هوش تجاری چیست؟

فواید و مزایای نرم افزار هوش تجاری ( BI ) برای شرکت ها چیست؟ در طول دهه های گذشته،

فواید و مزایای نرم افزار هوش تجاری ( BI ) برای شرکت ها چیست؟ در طول دهه های گذشته، شرکت های بسیاری بر روی نرم افزار هوش تجاری (BI) (  Business Intelligence چیست؟ ) جهت درک بهتر معیارهای کلیدی کسب و کار، فروش و پیش بینی عملکرد آتی، سرمایه گذاری کرده اند.

در طی سالیان گذشته بدلیل اشتیاق شرکت ها به ایجاد منابع محدود با استفاده از راه حل هوش تجاری، این بخش به رشد روز افزون خود ادامه داده و به شرکت ها کمک کرده تا راه های صرفه جویی در هزینه ها را کشف، فرصت های جدید کسب و کار را شناسایی و در نهایت کارایی بیشتری داشته باشند.

فواید و مزایای هوش تجاری ( BI )

در این مقاله ۱۰ روشی که نرم افزار هوش تجاری (Business Intelligence ) می تواند به کسب و کار شما کمک کند بیان شده است:

BI چیست؟

هوش عملی – Actionable Intelligence

یکی از بزرگترین دلایلی که هوش تجاری طرفداران زیادی پیدا کرده است، توانایی آن جهت ارائه هوش عملی ست. اسکات گانو، مدیرعامل هورتون ورکز بیان می کند: “داشتن ابزارهای کاربران کسب و کار که می توانند دسترسی سریع و آسان به پایگاه داده های قبلی و انبوه داده های جدید در مورد مختصات منطقه جغرافیایی، تعداد لینک هایی که کاربران کلیک کرده اند، اپلیکیشن ها و دستگاه ها، ورود به سرور ها از طریق نرم افزار اپن سورس داشته باشند، بطور روز افزون اهمیت بیشتری پیدا کرده است. “

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

یکپارچه سازی اطلاعات

بسیار واضح است که داده ها به گسترده شدن و قرار گرفتن در انبارهای مختلف گرایش دارند. آخرین موج ابزارهای هوش تجاری برای حذف موانع بین انبارها تلاش می کنند تا بدین ترتیب تصویر جامعی بر اساس منابع چندگانه داده تشکیل شود. این امر پیش بینی دقیق تری را ارائه می دهد.

گانو می گوید:

شرکت ها باید در مورد لایه های داده که همواره متصل هستند؛ از پایگاه داده تا دریاچه داده، بازار داده یا انبار داده، در سرتاسر شبکه فکر کنند.

گانو

به عنوان مثال، پلت فرم های داده متصل شده هورتون ورکز، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM خود را با ابزارهای هوش تجاری یکپارچه سازی کرده تا تحلیلگران کسب و کار بتوانند مستقیماً به تمام داده های موجود در نرم افزار CRM از اپلیکیشن های هوش تجاری مورد علاقه خود و بدون نیاز به تغییر اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

سفارشی سازی فروش

 رابین شوماخر، مدیر محصول DataStax می گوید: مشارکت هوش تجاری در موفقیت یک شرکت نمی تواند در اقتصاد دیجیتال امروز اغراق آمیز باشد.

وی معتقد است ” سفارشی سازی و هدف دار کردن تجربه آنلاین یک کسب و کار برای مشتریان، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها به این دلیل انجام می شود که تعداد فروشندگان آنلاین بطور میانگین چهار و نیم برابر بیشتر از شرکت های سنتی است که تکنولوژی دیجیتال قوی ندارند.”

پاسخ دهی سریع

پلت فرم های قدیمی هوش تجاری راه طولانی را در دهه های گذشته طی کرده است. درگذشته، این پلت فرم ها برای استخراج هوش از یک زیر مجموعه تقریبا کوچک از داده ها، تحت نظارت متخصصان استفاده می شد و تنها این متخصصان می توانستند به اطلاعات دسترسی داشته یا آنها را تفسیر کنند. کسب و کار یک سوال می پرسید و متخصصان چند روز بعد به آنها پاسخ می دادند.

اما هوش تجاری و تحلیل هایی که امروزه استفاده می شوند متفاوت از هوش تجاری قدیمی و مربوط به رابط های کاربر گرافیکی، انبار داده های سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای و دخالت تحلیل گر انسانی است.  اغلب بخش های این ماشین، جدید و شامل ترکیب تعامات تراکنشی آنلاین با عملیات تحلیلی و جستجو با سرعت بالاست.

شوماخر بیان می کند:

این نوع از هوش تجاری گاهی اوقات به پردازش تحلیلی تراکنش پیوندی (HTAP)  دلالت دارد. هوش تجاری به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تجربه آنلاین مشتریان خود را در تمام تعاملات به بهترین شکل سفارشی سازی کرده و تاثیر مثبتی بر روی فرایند خرید داشته باشند. همچنین به آنها این امکان را می دهد تا در رقابت با شرکت هایی که از روش های مدرن هوش تجاری استفاده می کنند برنده شوند.

رابین شوماخر، مدیر محصول DataStax

تصمیم گیری به موقع

در گذشته، انبارهای داده برای جمع آوری داده از بخش های مختلف کسب و کار استفاده می شد. ابزارهای هوش تجاری برای مدیران دید فراگیری در مورد عملیات فراهم می کنند تا فرصت ها را برای رشد و بازدهی شناسایی کنند. اما این نوع رویکرد برای سیستم هایی که بر اساس داده های فعلی فوراً تصمیمات اجرایی می گیرند، ارزش کمتری دارد.

کریستال والنتین، مدیر استراتژی تکنولوژی MapR  معتقد است:

به جای تجزیه و تحلیل استاتیک عملیات گذشته، پلت فرم های کلان داده مدرن، قابلیت های تحلیل برای داده های عملیاتی را فراهم کرده است تا همانگونه که کسب وکار پیش می رود، تصمیم گیری انجام شود. ایده آل است که هوش سنتی قدیمی و قابلیت های گزارش دهی که تکنولوژی های انبار داده های قدیمی موجود در بازار را کاهش می دهند، کنار گذاشته شوند.

کریستال والنتین، مدیر استراتژی تکنولوژی MapR

تحلیل افراد – Everyman Analysis

 در مقایسه با نسل های قبلی، در حال حاضر ما به عنوان مصرف کننده، حجم زیادی از اطلاعات را به کار می گیریم. با پیدایش موتورهای جستجو و تلفن هوشمند، اطلاعات در سر تا سر دنیا بصورت ۲۴ ساعته در اختیار مردم قرار می گیرد و تکنولوژی های هوش تجاری جدید تغییرات مشابهی را در دنیای کسب وکار به وجود آورده اند.

تومر شیران، موسس و مدیرعامل دریمو می گوید:

در قدیم، شرکت ها برای پاسخگویی به سوال ساده ای که به راحتی توسط داده های خود شرکت جواب داده می شد، چندین ماه وقت صرف می کردند زیرا فرآیند دریافت، آماده سازی و تحلیل داده ها بسیار پیچیده بود و باید بصورت دستی انجام می گرفت. بسیار واضح است که در سال های آتی، ما شاهد تحول عظیمی در جهان تحلیل داده ها خواهیم بود، به طوریکه تمام کاربران و تحلیلگران کسب و کار در هر زمان می توانند به تمام سوالات پاسخ دهند.

تومر شیران، موسس و مدیرعامل دریمو

تجسم داده – Data Visualization

 بسیار خوب بود اگر برای سازمان دهی و قابل فهم کردن داده ها، لیستی از داده های مهم جمع آوری یا از صفحه گسترده ها استفاده می شد. اما مدیران، فروشندگان و کاربران کسب و کار ها خواستار ابزار سریعی می باشند، و این امر با استفاده از ابزارهای تجسم داده بیشتر و بیشتر محقق شده است. این ابزارها بطور روز افزون روش های مختلفی برای مشاهده اطلاعات ایجاد کرده اند.

اندی میگوید: “در حال حاضر، با جمع آوری منابع داده بیشتر، روش های زیادی برای تجسم سازی داده ها وجود دارند.”

مک کارتنی، مدیر بازاریابی محصول شرکت نرم افزاری “Information Builders” می گوید:

ما انتخاب های زیادی در مورد قالب های بصری و نوع نمودارها داریم. از یکپارچه سازی  سیستم های اطلاعات گرافیکی مانند ESRI گرفته تا نمودارهای ماتریکس، مقادیر گرافیکی، کتابخانه جامع نموداری  HTML5 و نمودارهای سفارشی کتابخانه جاوا D3.

مک کارتنی، مدیر بازاریابی محصول شرکت نرم افزاری “Information Builders

هوش تجاری سلف سرویس

 دیوید آبرامسون، مسئول بخش مدیریت محصول تحلیل Logi معتقد است، سلف سرویس مزیت اصلی BI مدرن و ابزارهای تجسم داده می باشد. کاربران می توانند گاهی اوقات از ابزارهای سلف سرویس تجسم داده جهت ایجاد مبنایی برای نمودارها و اشکال بهره ببرند. با این وجود، ثابت شده است که این امر برای کاربرانی که می خواهند دید عمیق تری نسبت به داده ها داشته باشند، مناسب نیست.

مدیرانی که می خواهند کاربران دید جامع و کاملی نسبت به داده ها و اطلاعات مشتریان و کسب و کار خود داشته باشند، باید از یکپارچه سازی نرم افزارهای هوش تجاری با نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنند.

طبق نظر آبرامسون، کاربران می توانند با قابلیت های سلف سرویس پیشرفته، تجسم سازی ایجاد کنند که بسیار پیچیده (روند ها، پیش بینی ها و محاسبات پیچیده و …)، متنوع (تجسم جغرافیایی، قیف ها و نقشه های حرارتی و …) و تعاملی (پشتیبانی از داده هایی که به موقع منتقل شده اند، فیلتر سفارشی و لایه های نفوذ یافته که توسط کاربران تعریف شده اند و …) باشند.

موبایل BI و افزایش دسترسی به اطلاعات

 در بین مصرف کنندگان باب شده است که هنگامی که به اطلاعات احتیاج دارید، در هر زمان و مکان بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات، کاربران کسب وکارها از اپلیکیشن های شرکت انتظار انجام چنین عملکرد هایی را دارند. در اینجا است که یکپارچه سازی هوش تجاری و نرم افزار CRM وارد عمل می شود.

مارتا بنت، تحلیلگر مرکز تحقیقات فورستر می گوید:

داده های مناسب در زمان مناسب می توانند به محکم کردن یک معامله، داشتن فروش بیشتر، خدمات مشتریان و حفظ کسب و کاری کمک کند که پیش از این وضعیت مناسبی نداشت. فرقی ندارد که داشبورد های موجود از دسکتاپ تجزیه شوند یا  تمام گردش کارها برای ارتقاء داده های کلیدی کسب و کار مجدداً طراحی شوند، سازمان های زیادی مزایای بسیاری از موبایل BI به دست می آورند.

مارتا بنت، تحلیلگر مرکز تحقیقات فورستر

سفارشی سازی کردن اپلیکیشن ها با BI

 بوریس ایولسون، تحلیلگر تحقیقات فورستر می گوید: “نرم افزار هوش تجاری و ابزارهای تحلیلی با تولید انبوه متناسب با همه موارد کاربردی نیست.” او کاربران زیادی را مشاهده کرده است که با هوش تجاری و اجزای تجسم سازی داده، اپلیکیشن های سفارشی سازی شده ای ایجاد کرده اند. اهمیت ویژه سفارشی سازی کردن اپلیکیشن ها با BI این است که طراحی ابزارهای تجسم سازی را از دست متخصصان هوش تجاری خارج ساخته و به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از این ابزارها تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند از اطلاعات بهره ببرند.

این پیاده سازی شامل اپلیکیشن های هوش تجاری ست، که بصورت سفارشی کد نویسی شده اند که بر مبنای پلت فرم های هوش تجاری با تولید انبوه، و اجزای هوش تجاری تعبیه شده در اپلیکیشن های عملیاتی و تراکنشی ست.

برای مشاهده دمو نرم افزار پارس ویتایگر کلیک کنید

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان
    1. نویسنده:
    1. نویسنده:

ثبت دیدگاه