استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری برای محصولات جدید

استراتژی قیمت گذاری معمولاً به عنوان راه های عبور یک محصول از چرخه حیاتش تعریف می شوند (

استراتژی قیمت گذاری معمولاً به عنوان راه های عبور یک محصول از چرخه حیاتش تعریف می شوند ( ویکی پدیا ). مراحل مقدماتی هر محصول چالش های خاص خود را دارد. شرکت هایی که محصول جدیدی ارائه می دهند، در ابتدا با چالش تنظیم قیمت مواجه می شوند. آنها می توانند یکی از دو استراتژی های گسترده و پرکاربرد زیر را انتخاب کنند. یکی از آنها، استراتژی قیمت گذاری عصاره گیری بازار و دیگری قیمت گذاری نفوذی بازار می باشد. این دو استراتژی نقش مهمی در تثبیت قیمت محصول جدید بازی می کنند. تثبیت قیمتی که برای مصرف کننده مقرون به صرفه و برای بازاریان سودمند باشد، بسیار ضروری است.

قیمت گذاری گزاف (عصاره گیری) Skimming Pricing

قیمت گذاری گزاف در بازار، قیمت بالایی برای محصول جدید تثبیت می کند تا حداکثر بازگشت از بخش های آماده برای پرداخت قیمت بالا تامین شود؛ در نتیجه فروش کمتر با سود بیشتر حاصل می شود. چندین کسب و کار تولید کننده محصولات جدید، ابتدا قیمت های بالایی برای درآمد بیشتر اعمال می کنند. کمپانی سونی مرتباً از استراتژی گزاف استفاده می کند. در سال ۱۹۹۰، هنگامی که سونی اولین تلویزیون اچ.دی (تلویزیون با وضوح زیاد) را به بازار ژاپن معرفی کرد، ۴۳۰۰۰ دلار قیمت داشت. این تلویزیون ها تنها توسط افرادی خریداری شد که توانایی پرداخت این قیمت بالا را برای یک تکنولوژی جدید داشتند. در ادامه شرکت سونی به سرعت قیمت را در عرض چند سال کاهش داد تا خریداران جدید بیشتری جذب کند.

عصاره گیری بازار تنها تحت شرایط و ضوابط خاصی کارایی دارد. اولاً، کیفیت و ظاهر محصول باید قیمت بالای محصول را پشتیبانی کند و خریداران به تعداد کافی باید متقاضی محصول در آن قیمت باشند. ثانیاً، هزینه تولید حجم محدودی از محصول نباید آنقدر بالا باشد که مزایای تخصیص هزینه بیشتر را متوقف کند. بدین ترتیب، رقیبان نمی توانند به سادگی وارد بازار شوند و با قیمت بالا به مبارزه بپردازند.

استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری

قیمت گذاری نفوذی بازار Penetration Pricing

قبل از مطالعه ادامه مقاله “ استراتژی قیمت گذاری برای محصولات جدید ” پیشنهاد می کنم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

قیمت گذاری نفوذی بازار، قیمت پایینی برای محصول جدید تثبیت می کند تا تعداد زیادی از خریداران و سهم عظیمی از بازار را جذب کند. شرکت های بسیاری به جای اینکه از قیمت اولیه بالاتری برای جذب بخش های کوچک اما سودده بازار استفاده کنند، از این استراتژی استفاده می کنند. در این استراتژی شرکت ها، قیمت اولیه پایینی برای محصول خود اعمال می کنند تا به سرعت و عمیقاً در بازار نفوذ کنند و از این طریق تعداد زیادی از خریداران را جذب و سهم عظیمی از بازار را از آن خود کنند. بسیار واضح است که حجم فروش بالا منجر به کاهش هزینه ها شده و به کسب و کارها اجازه می دهد تا قیمت خود را حتی بیشتر از قبل کاهش دهند.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

شرکت وال-مارت و سایر خرده فروشان با قیمت پایین، یکی از شرکت هایی است که از استراتژی قیمت گذاری نفوذی استفاده می کنند. شرکت Dell نیز از این استراتژی برای وارد شدن به بازار کامپیوترهای شخصی استفاده کرد و محصولات کامپیوتری با کیفیت خود را از طریق کانال مستقیم کم هزینه تری می فروخت.

بدین ترتیب، برای استفاده از این استراتژی، ابتدا باید بازار نسبت به قیمت بسیار حساس باشد به طوری که قیمت پایین باعث رشد بیشتر فروش شود. ثانیاً، هزینه های تولید و توزیع باید با افزایش حجم فروش، کاهش یابد. همچنین، قیمت پایین باید به نگهداری و حفظ شرایط کمک کند، و در نهایت قیمت نفوذی باید موقعیت قیمت گذاری پایین خود را حفظ کند، در غیر این صورت، مزیت قیمت گذاری احتمالاً موقتی می باشد. به عنوان مثال، Dell هنگامی که IBM و سایر رقبای حیطه IT کانال های توزیع مستقیم خود را منتشر کردند با مشکلاتی مواجه شد.

بسیار مهم است که روش قیمت گذاری آگاهانه ای اتخاذ نماییم. قیمت گذاری باید برای خریداران مناسب باشد تا از عهده پرداخت قیمت آن بر آمده و همزمان برای شرکت ها سودده باشد.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه