بازاریابی رابطه‌ای چیست؟

تعریف بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)

بازاریابی رابطه مند جنبه‌ای از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که به جای اهداف کوتاه مدت مانند

بازاریابی رابطه مند جنبه‌ای از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که به جای اهداف کوتاه مدت مانند جذب مشتری و فروش فردی، بر وفاداری مشتری و تعامل بلندمدت با مشتری، تمرکز دارد. هدف بازاریابی رابطه مند (یا بازاریابی رابطه‌ای) ایجاد ارتباطات قوی و حتی احساسی با مشتری و یک نام تجاری است. این ارتباط باید منجر به تبلیغات دهان به دهان رایگان و در نهایت ایجاد سرنخ شود.
بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing) یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی است که بر ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان تمرکز دارد. این رویکرد بر خلاف بازاریابی تراکنشی که بر خرید یکباره محصولات یا خدمات از مشتریان متمرکز است؛ بر ایجاد ارزش برای مشتریان و ایجاد اعتماد و وفاداری در آنها تمرکز می‌کند.

بازاریابی رابطه ای

بازاریابی رابطه‌ای مؤثر شامل انواع استراتژی‌ها و فناوری‌های همپوشانی است که به تقویت یک رابطه عمیق‌تر و طولانی‌مدت با مشتریان فعلی و آینده کمک می‌کند.

چرا بازاریابی رابطه‌مند مهم است؟

با مجله کسب و کار نرم افزار پارس ویتایگر هم‌گام شوید.

به دست آوردن مشتریان جدید می‌تواند چالش برانگیز و پرهزینه باشد. بازاریابی رابطه‌ای به حفظ مشتریان در دراز مدت کمک می‌کند. به بیان دیگر Relationship Marketing مستقیما منجر به وفاداری مشتری می‌شود.
بازاریابی رابطه‌ای به دلیل توانایی در حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان، مهم است. با درک نحوه استفاده مشتریان از محصولات و خدمات یک برند و مشاهده نیازهای برآورده نشده اضافی، برندها می‌توانند ویژگی ها و پیشنهادات جدیدی را برای برآورده کردن این نیازها ایجاد کنند و این رابطه را بیشتر تقویت کند.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

دلایل اجرای استراتژی بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه‌ای بر اساس اصول مدیریت تجربه مشتری (CEM) است که بر بهبود تعاملات مشتری برای تقویت وفاداری بهتر به برند تمرکز دارد.

با فراوانی اطلاعات در وب و استفاده پررونق از رسانه‌های اجتماعی، بیشتر مصرف‌کنندگان انتظار دارند که دسترسی آسان و متناسب به جزئیات یک برند داشته باشند و حتی انتظار دارند فرصتی برای تأثیرگذاری بر محصولات و خدمات از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی و بررسی‌های آنلاین داشته باشند.

بازاریابی رابطه مند مدرن شامل ایجاد ارتباط دو طرفه آسان بین مشتریان و کسب و کار، ردیابی فعالیت های مشتری و ارائه اطلاعات مناسب به مشتریان بر اساس آن فعالیت ها است.

به عنوان مثال، یک سایت ممکن است فعالیت مشتری را (با اجازه گرفتن) ردیابی کند تا اطلاعات آنها برای بازدیدهای بعدی ذخیره شود. در این صورت، سایت دفعه بعد، اطلاعات سفارشی تری را برای مشتریان ارسال می‌کند.

بازدیدکنندگان سایت همچنین ممکن است بتوانند از طریق اینستاگرام یا کانال‌های دیگر وارد سیستم شما شوند، این امکان تجربه کاربری راحت تری به مشتریان می‌دهد و به طور خودکار آنها را به حضور در رسانه های اجتماعی برند متصل کند.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

اینجاست که CRM و نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی می‌توانند با آسان‌تر کردن ثبت، ردیابی و عمل بر روی اطلاعات مشتری، از استراتژی بازاریابی رابطه‌ای پشتیبانی کنند. ابزارهای CRM با کمک به گسترش بازاریابی رابطه‌ای در حوزه رسانه‌های اجتماعی فراتر می‌روند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا راحت‌تر مسائل مشتری را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی نظارت کرده و به آنها پاسخ دهند.

مزایای بازاریابی رابطه‌مند

از مزایای بازاریابی رابطه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ارزش طول عمر مشتری بالاتر (CLV)

بازاریابی رابطه مند مشتریان وفادار ایجاد می کند که منجر به خریدهای تکراری و اجرای مفهوم CLV بالاتر می شود. علاوه بر این، مشتریان وفادار احتمالاً به حامیان یا سفیران برند تبدیل می شوند و محصولات و خدمات را به دوستان، خانواده و همکاران خود توصیه می کنند.

2- کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات

هزینه کردن برای تبلیغات، جهت به دست آوردن مشتریان جدید می‌تواند گران باشد. بازاریابی رابطه‌ای باعث می‌شود که مشتریان بازاریابی را برای یک نام تجاری انجام دهند که به آن بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) می‌گویند. این یکی از انواع بازاریابی است که مشتریان در مورد محصولات و خدمات یک برند به دیگران می گویند. برندهایی که برنامه های بازاریابی رابطه‌ای استثنایی دارند، پول اندکی را صرف بازاریابی یا تبلیغات می‌کنند.

3- همسویی سازمانی قوی تر حول مشتری

سازمان‌هایی که بر بازاریابی رابطه‌ای تأکید دارند، همسویی سازمانی قوی‌تری حول مفهوم تجربه مشتری دارند. طبق این استراتژی بازاریابی، تیم ها برای ایجاد مشتریان راضی و خوشحال در طولانی مدت با یکدیگر همکاری می‌کنند.

4- افزایش رضایت مشتری

بازاریابی رابطه ای به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رضایت مشتری را افزایش دهند. مشتریانی که از محصولات و خدمات یک شرکت رضایت دارند، بیشتر احتمال دارد که از آن شرکت خرید کنند و وفادار به آن شوند. تاثیرات جلب رضایت مشتری با CRM یک مهر تایید بر این قضیه است.

5- افزایش سودآوری با بازاریابی رابطه‌ای

بازاریابی رابطه ای می‌تواند منجر به افزایش سودآوری شود. مشتریانی که وفادار به یک شرکت هستند به احتمال بیشتر از آن شرکت خرید می‌کنند و محصولات و خدمات گران‌تر را به راحتی می‌پذیرند.
بازاریابی رابطه ای رویکردی است که در دنیای امروز به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. شرکت‌هایی که از بازاریابی رابطه ای به طور موثر استفاده می‌کنند، می‌توانند مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به سایر شرکت‌ها کسب کنند.

نمونه هایی از بازاریابی رابطه‌ای

انواع مختلفی از فعالیت‌ها وجود دارد که برندها می‌توانند از آنها برای تسهیل بازاریابی رابطه‌ای استفاده کنند:

  • خدمات استثنایی به مشتریان ارائه دهید، زیرا مشتریانی که به طور مداوم تحت تأثیر خدمات مشتری یک برند قرار می گیرند، به احتمال زیاد به برند وفادار می‌مانند. برای مثال:
    از طریق یک پست در رسانه های اجتماعی یا با یک کارت هدیه شگفت انگیز از مشتریان تشکر کنید. یکی از برگ‌های مجله کسب و کار پارس ویتایگر، در نوشتن متن تشکر از مشتری، پیش از این آماده شده است.
  • از طریق نظرسنجی‌ها و تماس‌های تلفنی، بازخورد مشتریان را درخواست و دریافت کنید، به این صورت شما نشان می‌دهید؛ نظرات مشتریان ارزشمند است و به ایجاد محصولات و خدمات بهتر کمک می‌کند.
  • یک برنامه وفاداری مشتری راه اندازی کنید که به مشتریان برای حمایت مداوم آنها پاداش می دهد.
  • رویدادهایی را برای ارتباط با مشتری و ایجاد باشگاه مشتریان برگزار کنید.
  • برنامه های حمایت از مشتری یا حمایت از برند را برای پاداش دادن به مشتریانی که تبلیغات دهان به دهان از طرف یک برند ارائه می‌کنند، ایجاد کنید.
  • به مشتریان طولانی مدت یا مکرر تخفیف یا پاداش ارائه دهید.

در ادامه پارس ویتایگر شما را با برخی مثال‌های بازاریابی رابطه‌ای هم‌گام می‌کند:

  1. یک خرده‌فروشی ممکن است یک برنامه وفاداری مشتریان ارائه دهد که به مشتریان امکان می‌دهد با خرید از آن خرده‌فروشی امتیاز کسب کنند. این امتیازها می‌توانند برای دریافت تخفیف‌ها، هدیه‌ها یا سایر مزایا استفاده شوند.
  2. یک شرکت هواپیمایی ممکن است برنامه‌ای برای مشتریان وفادار ارائه دهد که به آنها امکان می‌دهد صندلی‌های پرواز را زودتر رزرو کنند یا از مزایای ویژه‌ای در فرودگاه‌ها برخوردار شوند.
  3. یک شرکت بیمه ممکن است برنامه‌ای برای مشتریان وفادار ارائه دهد که به آنها امکان می‌دهد از مزایای ویژه‌ای مانند پوشش‌های بیمه‌ای اضافی یا تخفیف‌ها برخوردار شوند.

اینها تنها چند نمونه از بسیاری از راه‌هایی هستند که شرکت‌ها می‌توانند از بازاریابی رابطه مند برای ایجاد روابط قوی و پایدار با مشتریان خود استفاده کنند.

بازاریابی رابطه ای بر چهار اصل کلیدی استوار است

  • تمرکز بر مشتری: شرکت‌ها در بازاریابی رابطه ای بر نیازها و خواسته‌های مشتریان خود تمرکز می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند تا با ارائه محصولات و خدماتی که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند، روابط قوی و پایدار با آنها ایجاد کنند.
  • اعتماد و صداقت: اعتماد و صداقت از جمله مهم‌ترین عوامل در ایجاد روابط قوی و پایدار هستند. شرکت‌ها در بازاریابی رابطه ای تلاش می‌کنند تا با رفتار صادقانه و قابل اعتماد، اعتماد مشتریان خود را جلب کنند.
  • ارتباط مداوم: ارتباط مداوم با مشتریان و سایر ذینفعان از جمله عوامل مهم در حفظ روابط قوی و پایدار است. شرکت‌ها در بازاریابی رابطه ای تلاش می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی، با مشتریان خود در ارتباط باشند.
  • ارزش افزوده: شرکت‌ها در بازاریابی رابطه ای تلاش می‌کنند تا ارزش افزوده‌ای برای مشتریان خود ایجاد کنند. این ارزش افزوده می‌تواند شامل ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، خدمات مشتری عالی، یا مزایای ویژه برای مشتریان وفادار باشد.

CRM پارس ویتایگر یک ابزار قدرت‌مند برای بازاریابی رابطه‌ای

بازاریابی رابطه ای رویکردی است که در دنیای امروز به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. شرکت‌هایی که از بازاریابی رابطه ای به طور موثر استفاده می‌کنند، می‌توانند مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به سایر شرکت‌ها کسب کنند.  از طرفی به صورت غیر قابل انکاری استفاده از این استراتژی بازاریابی بر نام و فروش شما تاثیر گذار خواهد بود.

بازاریابی رابطه مند نوعی CRM است که ارتباط شما با مشتریان را حفظ و تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید از مزایای بازاریابی رابطه ای بهره مند شوید، از نرم افزار سی آر ام پارس ویتایگر استفاده کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این خصوص با کارشناسان ما در زمینه خرید crm در ارتباط باشید.

منبع: https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/relationship-marketing

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان
    1. نویسنده:

ثبت دیدگاه