مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف

مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف

مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف یا ( Socially Responsible Target Marketing ) + به معنای مورد هدف قرار دادن

مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف یا ( Socially Responsible Target Marketing ) + به معنای مورد هدف قرار دادن بخش هایی از بازار می باشد که برای رفاه اجتماعی سودمند خواهد بود. هدف گیری هوشمند به شرکت ها کمک می کند تا با تمرکز بر روی بخش هایی که می توانند بهترین و بیشترین سودآوری و رضایت را به دست آورند، کارایی موثرتری داشته باشند. هدف گیری همچنین مزیت هایی برای مصرف کنندگان فراهم می کند. شرکت هایی که گروه های خاصی از مشتریانی با پیشنهادات مختلف دارند، در جهت برآورده کردن نیازهای آنها با دقت تغییر می کنند. با این وجود، گاهی اوقات بازاریابی هدف نگرانی و جنجال ایجاد می کند. مسائل اصلی معمولاً درگیر شدن هدف گیری مصرف کنندگان محروم و آسیب پذیر را با محصولات و خدمات مضر یا جدال آمیز می باشد.

به عنوان مثال، چندین سال است که یک  شرکت در زمینه صنعت غلات به دلیل تلاش های بازاریابی خود که مستقیماً به سمت کودکان می باشد مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان نگران هستند که جایزه ارائه شده در محصولات و تبلیغات پرقدرت که از حضور شخصیت های انیمیشن مورد علاقه و دوست داشتنی کودکان استفاده کرده اند، روحیه دفاعی کودکان را سرکوب خواهد کرد. بازاریابان اسباب بازی ها و سایر لوازم کودک اغلب با یک توجیح خوب در معرض این انتقاد قرار می گیرند.

سایر مشکلات زمانی به وجود می آیند که بازار محصولات بزرگسالان خواسته یا ناخواسته به سمت بخش های کودکان در حرکت می باشد. این امر به تقویت مسئولیت تبلیغات و بررسی واحد تبلیغات کودکان نیاز دارد. آژانس خود تنظیمی صنعت تبلیغات، مطالب راهنمای تبلیغات کودکان را به صورت گسترده منتشر کرده است تا نیازهای خاص مخاطبان کودک شناسایی شود.

مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف

مسئولیت اجتماعی بازاریابی هدف

در سالهای اخیر، بازاریابان فست فود، سیگار و آب میوه هم جنجال های زیادی را به دلیل تلاش های خود برای هدف قرار دادن اقلیت مصرف کنندگان داخل شهرستان ها ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، مک دونالد و شعبه های آن به دلیل ارائه خوراک های مملو از نمک و چربی به ساکنین کم درآمد مورد انتقاد قرار گرفتند.

تمام تلاش ها برای هدف قرار دادن کودکان، اقلیت ها یا سایر بخش های خاص چنین انتقاداتی به همراه ندارد. در حقیقت، بیشتر آنها مزیت هایی به مشتریان مورد هدف ارائه می دهند. به عنوان مثال، برند کلگیت تنوع زیادی در انتخاب مسواک و خمیر دندان با طعم ها و بسته بندی دلخواه کودک مانند طرح باربی، هیولاهای دیسنی و … ایجاد کرده است. چنین محصولی به بامزه کردن مسواک کمک می کند در نتیجه کودکان بیشتر و طولانی مدت تر مسواک را استفاده می کنند.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

از این رو، در بازاریابی هدف، مسئله اصلی این نیست که چه کسی واقعاً مورد هدف قرار گرفته است اما چگونه و برای چه هدف قرار گرفتن مهم است. جنجال ها زمانی برپا می شوند که بازاریابان اقدام به سودآوری در مخارج بخش های مورد هدف می کنند، هنگامی که آنها بخش های آسیب پذیر را ناعادلانه یا با محصولات و تاکتیک های سوال برانگیز مورد هدف قرار می دهند.

در نتیجه مسئولیت اجتماعی بازاریابی برای هدف قرار دادن و بخش بندی توصیف می شود که نه تنها منافع شرکت و کسب و کار آن، بلکه منافع مصرف کنندگان را نیز در نظر می گیرد.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه