استراتژی موبایل مارکتینگ

چگونه استراتژی موبایل مارکتینگ ایجاد کنیم؟

موبایل مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چندکاناله است که برای دستیابی به مخاطب هدف به جای وب سایت

موبایل مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چندکاناله است که برای دستیابی به مخاطب هدف به جای وب سایت ها، ایمیل، پیام کوتاه و MMS، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن از تلفن های هوشمند، تبلت ها، و یا دستگاه های مویابل استفاده می کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موبایل مارکتینگ مقاله ” موبایل مارکتینگ چیست؟ ” را مطالعه نمایید. )

موبایل روش تعامل مردم با برندها را مختل می کند. هر آنچه بتواند بر روی مانیتور کامپیوتر انجام شود اکنون بر روی موبایل نیز وجود دارد. از بازکردن ایمیل تا مشاهده وب سایت برای خواندن محتوا، همه بر روی یک صفحه کوچک در دسترس می باشند. حتما برای استراتژی موبایل مارکتینگ موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ۸۰ درصد کاربران اینترنت و تلفن هوشمند دارند
  • پلت فرم های موبایل مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها، میزبان ۶۰ درصد زمان رسانه های دیجیتال برای کاربران در آمریکا می باشند.

تبلیغات موبایل موثر به معنای شناخت مخاطب موبایل ، طراحی محتوا با پلت فرم های موبایل در ذهن، و استراتژیک کردن بازاریابی SMS/MMS و اپلیکیشن های موبایل می باشد.

چگونه استراتژی موبایل مارکتینگ ایجاد کنیم?

موبایل مارکتینگ

با تلاش های بازاریابی، هر برند و سازمانی بر اساس صنعت و مخاطب نهایی خود، استراتژی موبایل مارکتینگ منحصر بفردی را توسعه می دهد. تکنولوژی موبایل همگی درباره سفارشی سازی و خصوصی سازی می باشد که به معنای موبایل مارکتینگ نیز می باشد.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

مرحله ۱- شناخت مخاطبان اولین گام استراتژی موبایل مارکتینگ

تبدیل موبایل

شناخت مخاطب خود اولین قدم برای استراتژی موبایل مارکتینگ می باشد، و شخصیت خریداران (buyer personas) ابزار ارزشمندی برای کمک به درک آنها می باشد. شخصیت خریداران به راحتی نمایش تخیلی از انواع مختلف مشتریان می باشد. پروفایلی ایجاد کنید که بتواند پیشینه فرد، شرح شغل، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالش ها، نوع محتوای ترجیح داده شده، اهداف؛ و نقش ها در فرایند خرید را توضیح دهد.

اطلاع از عادتهای مربوط به مخاطبین نهایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. کاربران چه میزان از کاربردهای وب مورد استفاده خود را وارد دستگاه های موبایل خود می کنند؟ آیا آنها به راحتی خرید خود را با تلفن های هوشمند تکمیل می کنند؟ یک روش آسان برای شروع، تحقیق در مورد گزارش های کلان داده (big data) در استفاده از موبایل می باشد. برخی از مشاهدات جالب شامل موارد زیر می باشد:

  • ۶۵ درصد تمام ایمیل ها ابتدا در گوشی تلفن همراه باز می شوند.
  • ۴۸ درصد کاربران مرورگرها و برنامه های اینترنتی تلفن همراه خود را بر روی یک موتور جستجو تنظیم می کنند.
  • ۵۶ درصد خریداران B2B مرتباً از تلفن های هوشمند برای دسترسی به اطلاعات فروشندگان استفاده می کنند.
  • ۹۵ درصد بزرگسالان اصولاً از تلفن های هوشمند خود برای دسترسی به اطلاعات استفاده می کنند.

برای درک بهتر بازار نهایی خاص خود، از تحلیل های گوگل برای میزان موبایل ترافیک سایت خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید از مشتریان فعلی و بالقوه خود درباره استفاده از موبایل وب بپرسید یا تحقیق کنید.

آزمون A/B – که دو نسخه از کمپین مشابه را در یک کانال مشخص مقایسه می کند- می تواند همچنین برای توسعه جنبه های شخصیت خریداران اطلاعات به دست آورد. هنگامی که سایر عوامل دیگر یکسان باشند، آیا اگر ایمیل مرتبطی در آخر هفته ها یا در طول هفته ارسال کنید، تعداد نفرات بیشتری کمپین ایمیل شما را در صفحات اول مشاهده می کنند؟ در صبح یا در بعد از ظهرها؟ کدام عنوان یا موضوع ایمیل بیشتر کلیک دارد؟

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

هم داده های عمومی و هم خاص به افزایش مخاطبینی که از موبایل استفاده می نمایند، کمک می کنند.

مرحله ۲- تعیین اهداف موبایل مارکتینگ

استراتژی موبایل مارکتینگ

کلید تعریف یک استراتژی موثر، ابتدا تصمیم گیری در مورد این است که موفقیت چه شکلی می باشد. ذینفعان اصلی را در کنار یکدیگر جمع کنید تا استراتژی موبایل مارکتینگ خود را طراحی نمایید. سوالات زیر را از تیم خود بپرسید تا اهداف را مشخص کنید:

آنچه ما در حال حاضر برای موبایل انجام می دهیم چیست؟ در این مرحله شما نقطه شروع را تعریف می کنید، و تضمین می کنید که همه در صفحه مشابهی که شما آغاز کرده اید مستقر شده اند.

اگر در حال حاضر از استراتژی موبایل مارکتینگ استفاده می کنید، تا چه اندازه این مقدمات را فراهم کرده اید؟ این مکالمه مشخص می کند در حال حاضر چه کاری انجام شده است، انجام نشده است، و حتی چه مواردی اندازه گیری نشده اند.

اهداف اصلی شما خصوصاً در مورد استراتژی موبایل مارکتینگ چیست؟ توضیح دهید که چرا اکنون موبایل را در نظر گرفته اید، چه مکالماتی شما را به این نقطه می رساند، و از موبایل مارکتینگ چه انتظاری دارید؟

مخاطبان اصلی شما برای موبایل مارکتینگ چه افرادی هستند؟ درباره مشتریان خود در سایه به روز رسانی های استفاده از موبایل صحبت کنید. تا چه اندازه کاربرد های موبایل برای افراد مختلف متفاوت یا مشابه می باشد؟

چگونه با مخاطبین موبایل خود از طریق کانال تعامل دارید؟ این بحث به شما کمک می کند تا تحلیل کنید چگونه کانال هایی که در حال حاضر استفاده می کنید ، می توانند استراتژی موبایل مارکتینگ شما را نیز در بر بگیرند.

مرحله ۳- انتشار شاخص های کلیدی عملکرد (KPI ها)

شاخص های کلیدی عملکرد

مانند سایر تلاش های بازاریابی شما، موبایل مارکتینگ نیاز دارد که آزمایش شده باشد و بهینه سازی شده باشد. تعیین کنید کدام یک از شاخص های کلیدی عملکرد واقعی و قابل اندازه گیری، موفقیت کمپین موبایل شما را تعریف می کنند. به عنوان مثال:

تعامل- برای مشتریان بالقوه ای که به دنبال اطلاعاتی درباره صنعت یا محصول شما می باشد، محتوای سازگاری با موبایل تعریف کنید. مطمئن شوید که وب سایت شما mobile-responsive (مناسب برای استفاده در موبایل) می باشد تا سئو موبایل را افزایش دهد.

اکتساب- مطمئن شوید که ایمیل های ایجاد سرنخ با calls-to-action واضح با موبایل سازگار می باشند. دکمه ها در ایمیل ها باید به بالای پیام نزدیک باشند و به اندازه کافی بزرگ باشد تا کلیک کردن بر روی آن راحت باشد. سپس تا آنجایی که امکان دارد روش آسانی برای پر کردن فرمی در صفحه اول موبایل ایجاد کنید.

خدمات مشتری- در یک فروشگاه اجتماعی متصل، خدمات مشتری یک فرصت بازاریابی بسیار خوب می باشد. به مشتریان خود این امکان را بدهید تا به راحتی از طریق هر پلت فرمی که می خواهند به شما دسترسی داشته باشند، از جمله دکمه های “کلیک برای تماس” برای کاربران تلفن های هوشمند.

برای شناسایی KPI های مناسب برای کمپین موبایل مارکتینگ خود، از خودتان بپرسید:

  • آیا می خواهید تبدیل های پیام های ایمیل را افزایش دهید
  • آیا برای ارتقای ترافیک در صفحات فروش تلاش کرده اید؟
  • تا چه اندازه مهم است که مشتریان بالقوه با صلاحیت تری داشته باشم؟
  • آیا برند ما به ارتقای فروش از طریق تبدیل ترافیک بیشتر در صفحات مشخص نیاز دارد؟

مرحله ۴- نظارت و تحلیل آمار و گزارشات

تحلیل گوگل ( Google Analytics ) می تواند به نظارت بر استفاده از موبایل در سایت شما کمک کند: داده های عملکرد موبایل آشکار می کند که چگونه محتوای موبایل شما مخاطب را به درستی درگیر می کند.

افزودن فیلد” طبقه بندی دستگاه “به داشبورد محتوای سایت، کمیت و کیفیت موبایل ترافیک را برای هر صفحه شخصی در سایت شما نمایش می دهد.

جدول داشبورد محتوای سایت شامل معیارهایی مانند تعداد بازدید از صفحه و میزان پرش می باشد. طبقه بندی دستگاه را با کلیک بر روی منوی “ابعاد ثانویه” در بالای ستون اول اضافه کنید و “طبقه بندی دستگاه” را از زیر منوی “کاربران” انتخاب کنید. سپس صفحات بیشتر مشاهده شده در سایت شما  بر روی دستگاه های موبایل، نمایش داده می شوند، در نتیجه می توانید مشاهده نمایید، چگونه موبایل واقعاً بر روی ترافیک شما تاثیر می گذارد.

این اطلاعات می تواند مشخص کند کدام یک از پرسش های جستجو ممکن است منجر به وارد شدن موبایل ترافیک به سایت شما می شود، چه محتوایی برای مخاطب موبایل شما جالب تر می باشد، و چه صفحه هایی باید ابتدا برای کار با موبایل بهینه سازی شوند.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه