مشتری محوری - روی مدار مشتری

چرا باید در بازاریابی مشتری مدار یا مشتری محور باشیم؟

مشتریان عامل تداوم و حیات تمام کسب و کارها می باشند. بدون آنها، یک کسب و کار موفق

مشتریان عامل تداوم و حیات تمام کسب و کارها می باشند. بدون آنها، یک کسب و کار موفق نخواهد شد. به همین دلیل افزایش دائمی تلاش های بازاریابی به ویژه برای جلب و حفظ مشتری مورد هدف قرار گرفته است.

احتمالاً قبلاً عبارت مشتری محوری را شنیده اید، اما آیا آگاه هستید که این عبارت آینده بازاریابی شما است؟ امروزه مشتریان به دنبال شفافیت و شخصی سازی می باشند.. اگر نمی توانید این نیاز را برای آنها بر طرف کنید، آنها به جای دیگری مراجعه می کنند. اما چگونه این نیازها را بدون به خطر انداختن پیام برند مرتفع سازید؟

شناخت بازاریابی مشتری محور

تعاریف زیادی برای عبارت بازاریابی مشتری محور وجود دارد، Custora  تعریفی ارائه کرده است که با وجود مختصر بودن، اهداف آن را به طور کامل توضیح داده است.

Custora بیان می کند “بازاریابی مشتری محور استراتژی است که مشتری حقیقی را در مرکز طراحی و ارائه بازاریابی قرار می دهد. بازاریابی مشتری محور از این واقعیت شروع می شود که مشتری “متوسط” وجود ندارد. مشتریان عملکرد ها و ترجیحات مختلفی دارند- و این امر فرصت های غنی ارائه می دهد تا رویکرد بازاریابی “یک سایز برای همه” را تغییر دهد.

بخش بعدی این تعریف جالب می باشد زیرا در طول چند سال گذشته، رویکردهای یکنواختی رایج بوده است. در طی چندین دهه، شرکت ها تلاش کردند تا تلاش های بازاریابی را به کانال ها، محصولات یا رویدادهای خاص متصل کنند. و در حالی که بعضی از ادعا می کنند که مشتریان را در الویت قرار داده اند، آنها مشتریان را تنها به صورت جمعیت هدف قرار داده اند. این کار منجر به منحرف کردن و دور کردن سایر مشتریانی می باشد که قالب کوچک و مناسبی را انتخاب نمی کنند.

آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟ استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

مشکل در نظر گرفتن یک دیدگاه مستقل که یک کانال، محصول، رویداد یا مشتری خاصی را در الویت قرار می دهد این است که این دیدگاه منجر به از دست رفتن فرصت ها می شود. رویکرد مشتری محور ممکن است در گذشته امکان پذیر نبوده، اما  در حال حاضر ما در نقطه ای قرار داریم که امکان پذیر است.

Custora اشاره می کند “مشتری محوری، تیم بازاریابی را برای هدف قرار دادن مشتری مناسب با کانال و پیام صحیح در زمان مناسب قدرتمند می سازد. مشتری محوری همچنین به تیم ها کمک می کند تا هم ردیف استراتژی قرار بگیرند که ارزش طولانی مدتی به کسب و کار می دهد: دستیابی به مشتریان با ارزش و حفظ آنها برای برگشت.”

این فرایندی است که هر کسب و کاری می تواند پشت سر بگذارد.

۵ روش برای مشتری محور کردن تلاش های بازاریابی

مشتری مداری

مشتری مداری

موافقت کردن با این اصل آسان است که رویکرد مشتری محور برای بازاریابی زمانی خوب است که شما فواید را مشاهده نمایید، اما آیا می دانید چگونه باید شروع کنید؟ به عبارت دیگر، چه چیزی استراتژی بازاریابی شما را هم ردیف یک رویکرد مشتری محور قرار می دهد؟

همانطور که می توانید حدس بزنید، هیچ لیست استانداری برای مشتری محور شدن وجود ندارد. با این وجود تعدادی اصول، استراتژی و تکنیک های پایه وجود دارند که می توانند احتمال افزایش نتایج مثبت را بالا ببرند.

وقت آن رسیده است تا کسب و کارتان را متحول کنید. دانلود رایگان کتاب 103 مزیت نرم افزار CRM در کسب و کار

اجازه دهید چندین روش را پیگیری کرده و تعدادی مثال را بررسی کنیم.

  • تغییر نقش فروش

فروش و بازاریاب همراه یکدیگر می باشند و این امر به ثبات و استحکام بین پیامی که به واسطه بازاریابی برای مشتری ارسال می کنید و رویکردی که بخش فروش ما در زمانی

بطور خاص، شما باید اطمینان حاصل کنید- در جاییکه فروش مازاد بدون تاکید بر نیازهای واقعی مشتری و موفقیت به وجود می آید- که رویکرد سنتی برای فروش با رویکردی که مشتری را برای بیش فروشی در الویت قرار می دهد، جایگزین شود. این روند کاری است که شرکت مشاوره Triniti بسیار خوب انجام داده است.

Triniti بیان می کند ” در Triniti، ما عملکرد فروش خود را با راه حل های قوی مشاورانی که بر روی اهداف شما متمرکز شده اند تا بتوانند به طور موفقیت آمیز راه حل را به تولید تبدیل کنند، جایگزین کردیم.” قلب این تغییر ریشه دراین باور دارد که مشتریان راضی اعتماد طولانی مدتی دارند که منجر به ایجاد درآمد بیشتر برای کسب و کار می شود.

  • بیان یک فلسفه ساده

اگر احساس می کنید که شعارهای سازمانی و ارزش های اصلی از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشند، یک فلسفه هسته ای ایجاد کنید که تلاش های بازاریابی شما را هدایت کند. بیان یک فلسفه نه تنها توجه مشتریان را جلب می کند، بلکه تعدادی مقیاس اندازه گیری داخلی نیز ارائه می دهد تا بدانید در هر لحظه چه اقداماتی باید صورت بگیرد.

میکا سولومون، مشاور کسب و کار، فردی توانا در ارائه ایده ایجاد مواردی ساده و مختصر، می باشد. او به Ritz-Carlton’s  یادآوری می کند “ما خانم ها و آقایانی  هستیم که به خانم ها و آقایان خدمت می کنیم” و به Mayo Clinic’s  می گوید”نیازهای بیمار در الویت هستند.”

  • خصوصی سازی بازاریابی محتوا

واضح است که بازاریابی محتوا (  Content marketing ) بسیار مهم می باشد، اما سرمایه گذاری در محتوای عمومی اتلاف وقت است. در سال ۲۰۱۷ و پس از آن، خصوصی سازی نقطه ای است که در آن بازگشت سرمایه را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید محتوا را به شیوه های متنوعی خصوصی سازی کنید، اما یکی از موثرترین راه حل ها، سرمایه گذاری در محتوای تعاملی می باشد.

محتوای تعاملی– مانند حسابگران قیمت گذاری ، ارزیابی و بازی ها – شگفت انگیز هستند زیرا آنها به مشتری شما اجازه می دهند تا  آنچه رخ میدهد را کنترل نمایند. این امر منجر به افزایش رضایت آنها با محتوا و درک بیشتر برند شما می باشد.

  • اطلاعات را در معرض استفاده قرار دهید

فرض بر این است که بخش بازاریابی شما مسئول جمع آوری اطلاعات مشتری است. در حقیقت، کار سختی نیست. با تمام ابزارهای بازاریابی و پلت فرم های تحلیلی که در اختیار دارید، اطلاعات کافی برای به تصویر کشیدن دقیق مشتریان هدف خود در دست دارید. سوال این است که؛ آیا از این داده به نحو احسنت استفاده می شود؟

تعداد زیادی از بازاریابان زمان زیادی را صرف جمع آوری و سازمان دهی داده هایی می کنند که وقتی برای استفاده از آنها ندارند. در نهایت، این عبارت به این معنا است که تلاش های جمع آوری اطلاعات شما چیزی جز اتلاف وقت نیست.

در سال ۲۰۱۷، شرکت شما می تواند  شرایطی فراهم کند تا از داده ها برای افزایش نقاط تماس بین بازاریابی برند و مشتریان خود، به درستی استفاده کند. ترسیم این فرایند زمان بر خواهد بود، اما بازگشت سرمایه خوبی عاید شما خواهد شد.

  • خودکار سازی، بازبینی؛ تکرار

Jordan Elkind، متخصص تحلیل بازاریابی می گوید” خودکار سازی مرحله ای است که فعالیت های بازاریابی را از یکبار پیروزی به یک منبع مداوم ارزش انتقال می دهد. هرگاه تیمی موفق شده باشد- تاکتیک هایی که به آنها کمک می کند تا مشتریان با ارزش بیشتری را به دست آورند، یا ارزش ارتباط مشتری را به حداکثر برساند- شناسایی ابزارهای خودکارسازی مناسب ضروری می باشد.”

به عبارت دیگر؛ هرگاه شرکت شما فعالیت های بازاریابی مشتری محوری پیدا کنند که کارایی داشته باشند، باید توجه خود را به سمت شناسایی روش هایی برای خودکارسازی این فرایند ها معطوف کنید. این امر به شما این امکان را می دهد تا بر روی استراتژی های منحصر بفرد دیگری متمرکز شوید که کسب و کار شما را به سمت جلو پیش می برند. این فرایند نوعی از حلقه بازاریابی است که بهره وری را با جلب توجه مشتری به حداکثر می رساند.

پیروزی شرکت های مشتری محور

همانطور که مشاهده می کنید، تبدیل شدن به یک شرکت مشتری محور مستلزم انجام کارهایی می باشد، اما این امر غیر ممکن یا غیر واقعی نمی باشد. با درخشش خدمات مشتری عالی از طریق تلاش های بازاریابی، می توانید بازگشت سرمایه عالی برای شرکت داشته باشید.

این ایده کاملاً از داده ها پشتیبانی می کند. بر طبق ۲۰۰ شاخص تجربه مشتری، شرکت هایی که به عنوان مشتری محور طبقه بندی شده اند شاخص S & P 500 را با ۱۰٫۷ درصد از زمانی که داده های مربوط به این موضوع برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ جمع آوری شد، افزایش داده است. این رقم، عدد بسیار قابل توجهی است و نشان می دهد قرار دادن مشتری در الویت اول تا چه اندازه مهم می باشد.

در صورتی که قوانین و فرآیندهای وابسته به امور اداری سختگیرانه شرکت ها باعث ایجاد هر گونه تردیدی در مورد رویکرد فعلی شما در زمینه بازاریابی شود، باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید.

شرکت های مشتری محور پیروز می شوند و شما نمی توانید برای مدت زمان زیادی این حقیقت را نادیده بگیرید.

همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید: استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان

ثبت دیدگاه